متن استاندارد ايزو 10015
هدف از توافق کارگاهي بينالمللي IWA2 تهيه و تدارک خطوط راهنما جهت ياريرساني به سازمانهايي است که توليدات و خدمات آموزشي ارائه داده و تصميم در بکارگيري سيستم مديريت کيفيت اثربخش بمنظور تحقق الزامات را داشتهاند، ميباشد.
يادآوري 1: متن ISO9004:2005 الزاماً براي سازمانهاي آموزشي که خواهان حرکت فراتر از الزامات ISO9001:2008 را دارند و نيز سازمانهايي که تصميم به افزايش کارايي از طريق سيستم مديريت کيفيت داشتهاند، تهيه شده است.
از سوي ديگر بخوبي مشخص شده که هزينه اجرايي سيستم مديريت کيفيت کارا و اثربخش، تنها يک هزينه بوده که منافع متعاقب آن بطور نامحدود ادامه داشته است.
هنگامي که سازمانهاي آموزشي خطوط راهنماي ISO9001:2008 و هشت اصل سيستم مديريت کيفيت را براي رفع نيازهاي خود اجرا، درک و ترجمه مينمايند، نسبت به موفقيت، بيشتر ترغيب ميشوند.
يادآوري 2: اجرا بايد بعنوان يک پروژه، طراحي شده و با توجه به اندازه، ابعاد و شرايط خاص سازمان آموزشي، اجرا شود و نيز از صرف هزينهها در راستاي کسب موفقيت در دستاوردهاي مستمر سازمان، اطمينان حاصل شود. راهنماي زير بمنظور مساعدت به سازمانهاي آموزشي در جهت ارتباط دادن مفاهيم استاندارد سيستم مديريت کيفيت ايزو با فعاليتهايش است.
يک برنامه درسي، مفاد مورد انتظار براي يادگيري و چگونگي ارزيابي يادگيري را مشخص ميکند. اگر فرآيندها در سازمانهاي آموزشي بطور کامل موجود نباشد، بوسيله صرف برنامه درسي نميتوانيم از تحقق نيازها و انتظارات، اطمينان حاصل نماييم. بمنظور جلوگيري از اين نواقص، استاندارد IWA2 بعنوان هدايتگر سازمانهاي آموزشي در جهت استقرار سيستم مديريت کيفيت اثربخش ايجاد شده است.
امروزه با گذر از عصر صنعتي واطلاعات و ورود به عصر دانش ، با توجه به سرعت تغيير تکنولوژي ها و سيستم هاي کاري سازمان ها، استفاده از فرآيند آموزش ، قوي ترين ابزاري است که مي تواند راهگشاي سازمان ها جهت حضور و بقاء در عرصه بازارهاي رقابتي باشد.اما افزايش کمي نفر ساعت آموزش و برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي ، به تنهايي نمي تواند نشانگر کيفيت و به کار بستن آموزش هاي فراگرفته شده در سازمان باشد، بلکه اين اثربخشي آموزش است که مي تواند شاهدي دال بر ضمانت اجرايي دوره هاي آموزشي باشد.
استاندارد ISO 10015 از جمله استانداردهاي سري 10000 و راهنمايي جهت طرح ريزي و سازماندهي فرآيند آموزش در سازمان ها مي باشد.
استقرار فرآيند آموزش بر اساس استاندارد ISO 10015 مي تواند موثرترين راه در خصوص پايش و اندازه گيري اثر بخشي فرآيند آموزش باشد. در اين استاندارد چگونگي طرح ريزي يک فرآيند چهار مرحله اي شامل 1- نياز سنجي 2- اجرا 3- ارزيابي اثربخشي آموزش عنوان مي گردد.
اجراي اثربخش سيستم مديريت آموزش در آموزش در سازمان ها نيازمند تعهد مديريت ، تعهد آموزش گيرندگان و در نهايت تعهد آموزش دهندگان مي باشد. با استفاده از راهنماي موجوددر استاندارد ISO 10015 سازمانها علاوه بر رفع نيازمندي ، در مسير تحقق يک سازمان ياد گيرنده حرکت مي نمايند.