استاندارد آموزشی 29990

 هدف استاندارد ايزو ۲۹۹۹۰ ، بهبود کيفيت خدمات آموزشي غيررسمي و آموزش‌هاي سازماني (آموزش‌هاي درون‌سازماني و آن‌هايي که برون‌سپاري مي‌شود) مي‌باشد.

استاندارد ايزو ۲۹۹۹۰، اصطلاح ” خدمات يادگيري ” را به‌منظور تشويق تمرکز بر فراگيران و نتايج فرآيند و تأکيد بر طيف کاملي از گزينه‌هاي موجود براي ارائه خدمات يادگيري به‌جاي اصطلاح ” آموزش ” بکار مي‌برد.

استاندارد ISO ۲۹۹۹۰، بر شايستگي تأمين کنندگان خدمات يادگيري تأکيد داشته و در پي آن به سازمان‌ها و افراد در انتخاب تأمين کننده خدمات يادگيري در جهت برآورده سازي نيازها و انتظارات سازمان براي توسعه صلاحيت و شايستگي کمک مي‌نمايد.

آموزش‌هاي غيررسمي به آن دسته از آموزش‌هاي سازمان‌يافته اطلاق مي‌شود که براي مخاطبين خاصي که به تحصيلات رسمي اشتغال ندارند، برنامه‌ريزي مي‌شود اين نوع آموزش‌ها معمولاً توسط مؤسسات آموزش خصوصي، مراکز آموزش بزرگسالان، دانشگاه‌هاي خصوصي، مؤسسات مهارت‌آموزي، هنرستان‌ها و …. ارائه مي‌شود.

استاندارد ايزو ۲۹۹۹۰ براي سازمان‌هايي که گواهي ايزو ۹۰۰۱ دارند و براي سازمان‌هايي که هيچ سيستم مديريتي ندارند مي‌تواند مفيد واقع شود.

مزاياي به‌کارگيري استاندارد ايزو ۲۹۹۹۰ – ايزو آموزش

– بهبود سيستم در کيفيت خدمات آموزشي ارائه‌شده.
– شفافيت در خدمات معطوف به يادگيري
– افزايش توان رقابتي خدمات ارائه‌شده.
– تحليل شفاف برنامه‌هاي آموزشي
– توسعه ي يک آموزش فراگير محور اثربخش
– تمرکز بر نيازهاي فراگيران.
– نتايج قابل اندازه‌گيري در ارزشيابي خدمات آموزشي
– پايش مستمر و کنترل فرآيند يادگيري.
– رسميت بين المللي وتوسعه فعاليت‌هاي آموزش در اثر اجراي استاندارد ايزو ۲۹۹۹۰

ساختار استاندارد ايزو ۲۹۹۹۰ :

۱ دامنه کاربرد
۲ اصطلاحات و تعاريف
۳ خدمات يادگيري
۳.۱ تعيين نيازهاي يادگيري
۳.۲ طراحي خدمات يادگيري
۳.۳ تهيه و تدارک خدمات يادگيري
۳.۴ پايش ارائه ي خدمات يادگيري
۳.۵ ارزشيابي صورت گرفته توسط تأمين کنندگان خدمات يادگيري

۴ مديريت تأمين کننده خدمات يادگيري
۴.۱ الزامات عمومي مديريت
۴.۲ استراتژي و مديريت کسب‌وکار
۴.۳ بازنگري مديريت
۴.۴ اقدامات پيشگيرانه و اقدامات اصلاحي
۴.۵ مديريت مالي و مديريت ريسک
۴.۶ مديريت منابع انساني
۴.۷ مديريت ارتباطات (دروني و بيروني)
۴.۸ تخصيص منابع
۴.۹ مميزي‌هاي داخلي
۴.۱۰ بازخورد از سوي ذي نفعان